fråga

Nea frågar:

vad är det du gör med barnen då? vad har du för uppgift från skolan??? :) hur var dina förra praktiker, fick du göra saker med barnen då med? :)

Meningen med att jag har praktik (eller VerksamhetsFörlagd Utbildning som det kallas) är ju att jag inte bara ska trycka in teori i huvudet. Min utbildning förser mig med praktik nästan varje kurs för att jag studerar ju till något som är väldigt praktiskt. :)

Skolan ger mig oftast uppgifter om att först se vad barnen är intresserade av ( till exempel matematik som jag läser nu) och sen göra ett projekt kring det. Jag gör alltid en sort av "pedagogisk dokumentation" som innebär fota, spela in röster eller videofilma. Det sistnämnda har jag inte provat än.

Jag har ju förstås en handledare på förskolan, som jobbar på avdelningen. Hon är som min lärare. Henne pratar jag med om vad mina uppgifter är och hon hjälper mig i planeringen av mina skoluppgifter. Det är ju bra, för jag kan ju inte komma och bara "nä nu snor jag några av era barn och förstör era rutiner". Nejnej. Så funkar det inte ;)

Min uppgift i den här kursen, som är själva tentan, examinationen, handlar om att göra ett projekt med barnen med inriktning mot matematik. Jag ska alltså ha aktiviteter med barnen några gånger då vi utforskar olika matematiska områden. Det som jag skriver i min tenta sen är den pedagogiska dokumentationen och sen reflekterar jag kring projektet och kopplar det till kurslitteraturen. 
(Jag skrev faktskt precis ut mallen för min tenta så jag har precis fått lite koll på hur den kommer se ut)

Tidigare har mina uppgifter sett liknande ut. Men beroende på kursen. Det handlar nästan alltid om att jag ska göra projekt med barnen. 
När jag hade en kurs om naturvetenskap eller vad den hette, då utforskade jag och barnen skuggor med en OverHead. Det var superpopulärt bland alla barnen på hela avdelningen.

Jag har alltid kul med barnen. Men såklart blir jag lite frustrerad ibland när barnen inte gör som jag har föreställt mig. ;) Men det är ju inte meningen heller. De måste ju utforska själva för att lära sig något. 



Kommentera här


Vad heter du?
Spara mig!

E-postadress: (bara jag som ser)


Bloggadress/hemsida:


Din kommentar:


Trackback