tjena, jag tänkte bjuda på ett recept

Jag har precis slängt in en paj i ugnen!

Jag tog på mig att göra middagen och då blev det såklart min goda spenatpaj! Den går jättefort att göra... om man inte räknar med hur länge den måste stå i ugnen >_>

Eftersom jag sa förut att jag skulle kunna lägga upp recept på olika godsaker så tänkte jag göra det nu! :D




Spenatpaj!

Sätt ugnen på 175. Sen behöver du en pajform. Det går bra med vilken som helst, men utav den större sorten. Vi ska inte bara göra en kaka här, vi ska göra en stor härlig paj! ♥

En pajdeg behövs såklart. Jag gör alltid min egen. Då tar jag bara 125-150 g smör och 3 dl mjöl och blandar ihop i en bunke. Eftersom smöret alltid är hårt när det kommer ut från kylen brukar jag skära upp det lite slarvigt i några bitar för att lättare få ihop det med mjölet! När smör-bitarna är borta så häller jag på ca två matskedar kallt vatten och formar snabbt degen till en boll. 
Nu ska man egentligen låta degen ligga i kylen ett bra tag, men det går lika bra att trycka ut den i formen direkt! När degen är uttryckt i formen ska den in i ugnen! Men kom ihåg att göra några hål i degen med en gaffel först!
Pajskalet ska vara inne i ugnen tills det ser ut som om det har stelnat.

Nu till fyllningen!
Ta fram en stor bunke. Riv en hög med ost! Häll det i bunken. Skopa ner nästan ett helt stort paket med keso! Häll i så mycket fryst bladspenat du vill ha! Allt detta beror på hur stor formen är och hur mycket du vill ha av varje del. Blanda de tre ingredienserna. Häll i valfri krydda.

När pajskalet är färdig, ta ut det ur ugnen och häll i fyllningen! Sen slänger du in pajen i ugnen! 1 timme brukar det ta. 

Sen blir det supergott! Det kan jag lova! Jag brukar äta med vitkålssallad (pizzasallad).






Nu är det bara för mig att sitta och vänta på att maten ska bli färdig! Sen ska jag titta på doobidoo med pappa! Det är min fredagskväll! ^^



Skrivet av: Anonym

svar JAg har precis ätit milshake :D

2010-10-22 @ 20:00:21
Skrivet av: nea

Tack så jättemycket :D har skrivit upp receptet nu! Kul att du lägger ut recept på vegitarisk mat. Har börjat gilla det på sistone! När jag kommer hem från tyskland ska jag börja äta det mer tror jag :) (ska inte bli vegitarian dock).

2010-10-25 @ 17:50:24
URL: http://neaityskland.blogspot.com

Kommentera här


Vad heter du?
Spara mig!

E-postadress: (bara jag som ser)


Bloggadress/hemsida:


Din kommentar:


Trackback